RSS

Tinklaraštis "Į SVEIKATĄ" - apie sveikatą ir sportą

VU Sveikatos ir sporto centro tinklaraštis apie sveikatą ir sportą

Viskas apie riebalus

Riebalų klasifikacija

  • Paprastieji (alkoholis+RR)
  • Sudėtiniai (alkoholis+RR+papildoma medžiaga: pvz. angliavandenis)
  • Izoprenoidai (RR nėra): šią rūšį paminėjau tik dėl to, kad jai priklauso Cholesteroliai.

*RR – riebalų rūgštys

Fiziologiniu požiūriu svarbūs paprastieji (TAG – triacilgliceroliai), sudaryti iš glicerolio ir RR.

Riebalų rūgščių skirstymas

Sočiosios RR. Neturi dvigubųjų jungčių, organizme gali sintezuotis iš gliukozės. Šaltiniai: gyvūniniai riebalai ir kai kurių rūšių aliejai, pvz. palmių, kokoso riešutų. Sočios RR nulemia kietą riebalų pavidalą.

Fiziologinis veikimas:

  • Didina cholesterolio koncentraciją kraujyje, todėl didina aterosklerozės riziką
  • Didina trombų kraujagyslėse pavojų

Mononesočios RR. Oleino, elaido RR. Turi vieną dvigubą jungtį, organizme gali susidaryti iš sočiųjų RR, naudojamos margarino gamyboje. Šaltinis: alyvų aliejus, sviestas, kiaulienos riebalai, saulėgrąžų aliejus.

Fiziologinis poveikis:

  • Neutralus poveikis į cholesterolį
  • Didina kraujo cholesterolio koncentraciją. Jų daug margarinuose. Taigi geriau jau naudoti sviestą negu margariną

Polinesočios RR. Turi dvi ir daugiau dvigubų jungčių. Priklausomai nuo pirmos dvigubos jungties padėties skiriamos šeimos: omega-3 ir omega-6. Tiek omega-3, tiek omega-6 RR būtina gauti su maistu, nes jos organizme nesintetinamos ir negali virsti vienos kitomis. Šaltiniai: linų sėmenų aliejus, žuvų taukai, saulėgrąžų aliejus, sojos aliejus, rapsų aliejus.

Omega-6 šeimos RR fiziologinės funkcijos:

  • Mažina cholesterolio koncentraciją kraujyje
  • Mažėja kraujospūdis
  • Mažėja trombų kraujagyslėse rizika

Omega-3 šeimos PNRR fiziologinės funkcijos:

  • Mažina TAG konentraciją kraujyje
  • Skatina ląstelių augimą ir vystymąsi
  • Gerina regą dėl šviesos signalo perdavimo regimuoju nervu
  • Mažina cholesterolio koncentraciją kraujyje
  • Aukščiau minėtos omega-6  RR funkcijos

Cholesterolis

Cholesterolis nepanašus į minėtus riebalus, jis visiškai neturi RR.

Cholesterolio funkcijos:

  • Būtinas steroidinių, lytinių hormonų sintezei
  • Būtinas vitamino D sintezei
  • Būtinas tulžies rūgščių sintezei kepenyse

Tačiau per didelis cholesterolio kiekis kraujyje skatina aterosklerozę, t. y. trombų susidarymus kraujagyslėse. Tuomet kraujas negali tinkamai aprūpinti krauju tam tikrų organų ir gali ištikti mirtis (pvz. širdies neaprūpinimo krauju atveju).

Bendrosios riebalų funkcijos

  • Energinė: yra koncentruotas (bet ne didžiausias) energijos šaltinis: 1g = 9 kcal
  • Dalyvauja termoreguliacijoje: apsaugo nuo šilumos netekimo
  • Maistui suteikia juslines savybes: skonį, spalvą
  • Lėtina virškinimą, vėliau pasireiškia alkio jausmas
  • Aprūpina organizmą riebaluose tirpiais vitaminais: D, E, K, A
  • Gaminamos biologiškai veiklios medžiagos – steroidiniai hormonai, tulžies rugštys
  • Visos omega-3 ir omega-6 RR funkcijos
  • Cholesterolio funkcijos

Riebalų trūkumas sutrikdo organizmo fiziologines funkcijas, susijusias su riebalais.

Riebalų perteklius

  • Išsekina kasos funkciją
  • Atsiranda nutukimo rizika
  • Dėl aliejų (pvz. rapsų) pertekliaus galimi širdies bei kraujagyslių pažeidimai. Todėl reikia vartoti tik rafinuotą rapsų aliejų!
  • Padidėja peroksidų kiekis dėl nuolatinio ir gausaus riebalų vartojimo, netinkamo aliejaus panaudojimo (per ilgai kepant, vartojant ne pagal paskirtį  kepimui, salotoms). Sukelia širdies ir kraujagyslių pažeidimus, didina vėžio riziką
  • Atsiranda ketoninių medžiagų pertekliaus pavojus. Jos kelia kraujo parūgštėjimą, medžiagų apykaitos sutrikimus
  • Padidėja galimybė apsinuodyti riebaluose tirpiomis medžiagomis (pesticidais, bifenilais ir kt.)

Riebalų normavimas pagal PSO (Pasaulio sveikatos organizacija) rekomendacijas 2003 m.

Riebalų kilmės kalorijos turėtų sudaryti 15-30% raciono energinės vertės (60-80g/parai, apie 0,7 – 0,8g/kg). RR: sočios – <10%; mononesočios – ~10%; polinesočios – 6-10% (omega-6 – 5-8%, omega-3 – 1-2%). Cholesterolis: <300 mg per parą. Augaliniai 1/3, gyvuliniai 2/3. Sergantiems ar vyresnio amžiaus žmonėms 1:1.

Riebalų atsargos

  • Nustatomos pagal Deurenberg’o formulę: % KRM = (1,2 x KMI) + (0,23 x amžius) – (10,8 x lytis) – 5,4   (lytis: vyrai: 1, moterys: 0)
  • Kitas būdas: taikomas bioelektrinio impedanso (varžos) matavimas (naudojamas sporto medicinoje)
  • Matuojant odos raukšlės storį

Riebalų atsargos sudaro 15% kūno masės pas lieknus vyrus (KMI iki 25) ir 25 % kūno masės pas lieknas moteris (KMI iki 25).

6
1
vortex_system_user_78.56.105.97:
a:2:{s:5:"liked";s:7:"noliked";s:8:"disliked";s:8:"disliked";}
vortex_system_likes:
6
vortex_system_user_46.43.186.139:
a:2:{s:5:"liked";s:7:"noliked";s:8:"disliked";s:8:"disliked";}
vortex_system_user_88.119.197.130:
a:2:{s:5:"liked";s:7:"noliked";s:8:"disliked";s:8:"disliked";}
vortex_system_user_89.117.86.17:
a:2:{s:5:"liked";s:7:"noliked";s:8:"disliked";s:8:"disliked";}
vortex_system_user_78.62.134.190:
a:2:{s:5:"liked";s:7:"noliked";s:8:"disliked";s:8:"disliked";}
vortex_system_user_193.219.185.58:
a:2:{s:5:"liked";s:5:"liked";s:8:"disliked";s:8:"disliked";}
vortex_system_user_78.63.3.235:
a:2:{s:5:"liked";s:5:"liked";s:8:"disliked";s:8:"disliked";}
vortex_system_user_82.46.164.166:
a:2:{s:5:"liked";s:5:"liked";s:8:"disliked";s:10:"nodisliked";}
vortex_system_dislikes:
1
vortex_system_user_82.17.224.83:
a:2:{s:5:"liked";s:7:"noliked";s:8:"disliked";s:8:"disliked";}

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Rašykite mums: sveikata.sportas@ssc.vu.lt